Zaufanie: nieznany ląd | André Stern
Dzięki temu kursowi dowiesz się, jak obudzić w swoim dziecku możliwości, by nauczyć się wszystkiego, rozwinąć cały swój potencjał i przenosić góry. André Stern uczy postawy, która pozwala nam zbudować nowe relacje z naszymi dziećmi.
Dzięki temu kursowi
- Zyskasz spokój i pewność co do rozwoju swoich dzieci,
- Dowiesz się, jak podtrzymać naturalny entuzjazm, dzięki któremu Twoje dzieci mogą rozwinąć cały swój potencjał,
- Zbudujesz ze swoimi dziećmi relacje oparte na zaufaniu,
- Zrozumiesz, jak działa mechanizm uczenia się,
- Stworzysz warunki, w których kreatywność Twojego dziecka będzie rozkwitać,
- Przyjmiesz nową postawę względem człowieka – względem swoich dzieci, siebie samego i wszystkich ludzi.
- Pomożesz swojemu dziecku swobodnie i naturalnie „wychodzić ze strefy komfortu,
André Stern dorastał w poszanowaniu dla swoich spontanicznych skłonności oraz swoich własnych rytmów i rytuałów. Określa siebie mianem dorosłego, który pozostał dzieckiem. Pragnie być głosem dzieci świata, ambasadorem dzieciństwa.
Dzieci – jeśli szczerze ufamy w ich naturalny rozwój – entuzjazmują się wszystkim, co spotykają na swojej drodze, wszystkim, co budzi ich zainteresowanie. Wiedzione tym entuzjazmem, zdolne są nauczyć się wszystkiego (poprzez zabawę, w sposób radosny i pozbawiony formalizmu), rozwinąć cały swój potencjał i przenosić góry.
André Stern zaprasza nas w podróż do krainy dzieciństwa. Jego własna historia, jego spostrzeżenia, a także badania wielu naukowców, z którymi współpracuje – i na badaniach których się opiera – rzucają nowe światło na dzieciństwo. Wynikająca z tego postawa otwiera przed nami nieznane dotąd perspektywy, pozwala zbudować nowe relacje z naszymi dziećmi – a tym samym również nowe relacje z nami samymi.
Dlaczego ten kurs?
Ten kurs pomaga rodzicom uwolnić się od presji
Jako rodzice tak często mamy powody do stresu. Zewsząd słyszymy, co powinniśmy robić, a czego nie powinniśmy, martwimy się o prawidłowy rozwój naszych dzieci, o ich oceny w szkole i o to, co zrobić, by wyrosły na porządnych, szczęśliwych ludzi. Jesteśmy pod presją i niejednokrotnie odczuwamy niepewność.
Ten kurs zdejmuje z nas presję. Uwalnia od stresu. André Stern uświadamia nam, że nie musimy poświęcać dzieciństwa naszych dzieci w imię ich przyszłości. Pozwólmy im przeżywać dzieciństwo dzisiaj.
Wspiera nas w budowaniu relacji i wzmacnianiu więzi
André Stern na przykładzie swoim, swojego ojca i wielu innych dzieci pokazuje nam, że nasze dzieci nie potrzebują odpowiednich warunków czy okoliczności. Jedyne, czego potrzebują, to relacje i więzi – a na to nie trzeba mieć pieniędzy ani warunków.
Pokazuje nam nową postawę względem dzieci
Mamy wokół coraz więcej poradników uczących nowych metod wychowawczych. Ten kurs nie proponuje nowej metody. Pokazuje nową postawę.
Pozwala nam się zrelaksować
W czasie tego kursu nie musisz wykonywać żadnej pracy, nie musisz się zmieniać. Dzięki temu, co usłyszysz, przyjmiesz nową postawę względem dzieciństwa.
Ten kurs ma zdjąć z rodziców presję i pomóc im się zrelaksować. Głównym zamierzeniem André Sterna jest sprawić, by życie rodziców stało się łatwiejsze.
Wszyscy szukamy siebie samych. Każda i każdy z nas nosi w sobie nieskończony potencjał i ogromną tęsknotę za zaufaniem. Bo tylko zaufanie jest bezwarunkowym wyznaniem miłości.
Wyobraźmy sobie świat, w którym zaufanie nie jest już obcym, nieznanym lądem. – André Stern
Co dostajesz, kupując kurs André Sterna?
• 8 modułów, podczas których André Stern omawia kluczowe aspekty rodzicielstwa,
• Ponad 4 godziny nagrań wideo,
• Zniżkę na warsztaty na żywo z André Sternem, podczas których będziesz mogła / mógł zadać mu pytania,
• Materiał przygotowany przez jednego z najpopularniejszych europejskich mówców i autorów książek dla rodziców,
• Dostęp do materiałów przez 6 miesięcy,
• Spokój i pewność, że będziesz potrafić wspierać swoje dziecko w rozwoju, stworzysz z nim lepsze relacje i pomożesz mu wypłynąć przygotowanym w szeroki świat.
Masz pytania do André Sterna? – weź udział w warsztatach na żywo i zadaj je osobiście!
Biorąc udział w kursie otrzymasz 30% zniżki na warsztaty z André Sternem, które są przestrzenią do pogłębionej rozmowy o dzieciństwie, rodzicielstwie, edukacji i naszych relacjach z dziećmi. Warsztaty prowadzone są online, na żywo, w małej grupie uczestników.
Najbliższe warsztaty odbędą się 4 października 2022 r. w godzinach 19.00 – 21.00. Po zamówieniu kursu otrzymasz od nas kod zniżkowy na udział w warsztatach.
Treść kursu
Wprowadzenie: Dzieci to giganty
Stern zaprasza nas w podróż do krainy dzieciństwa. Jego własna historia, jego spostrzeżenia, a także badania wielu naukowców, z którymi współpracuje – i na badaniach których się opiera – rzucają nowe światło na dzieciństwo. Wynikająca z tego postawa otwiera przed nami nieznane dotąd perspektywy, pozwala zbudować nowe relacje z naszymi dziećmi – a tym samym również nowe relacje z nami samymi.
Moduł 1: Zabawa
Dla dziecka zabawa jest bezpośrednim sposobem nawiązania relacji z samym sobą i z otaczającym światem. Nieskrępowana zabawa jest potrzebą dziecka, jest jego naturą, tendencją, skłonnością. Jest głębokim spełnieniem.
Pierwszy moduł kursu pozwala nam zrozumieć, dzięki zdobyczom nauki, w jaki sposób działa mechanizm „uczenia się”. Jest on żarliwą obroną zabawy, która jest podstawowym czynnikiem rozwoju naszych dzieci.
Moduł 2: Entuzjazm
Każde dziecko jest z natury ciekawe, pełne zainteresowania i tryskające entuzjazmem. Jednak w wielu miejscach dzisiejszego świata dzieci wychowywane są w przekonaniu, że należy za wszelką cenę postawić na pierwszym planie wydajność. Dzieciństwo i charakteryzujący je entuzjazm zostają tym samym usunięte w cień, porzucone gdzieś na uboczu. A przecież dzieciństwo i entuzjazm to najcenniejsze zasoby ludzkie. Powinniśmy je chronić i szanować, są bowiem jedyne w swoim rodzaju.
Entuzjazm dodaje nam skrzydeł, czyni z nas geniuszy. Intuicja nam to podpowiada. Ale dziś nauka wyjaśnia, co dokładnie dzieje się w nas, gdy doświadczamy entuzjazmu. Entuzjazm jest kluczem do świata. Społeczeństwo, któremu uda się zachować entuzjazm u swoich dzieci, zmieni się fundamentalnie.
Moduł 3: Rytmy i rytuały dzieci
W tym module André Stern mówi o tym, jakie znaczenie mają rytmy i rytuały naszych dzieci.
Ludzkość i przyroda są pełne rytmów i rytuałów. Małe i duże, stanowią część naszej codzienności, budują słynną j i tak niesłusznie krytykowaną „strefę komfortu”. Dziecko bowiem (tak samo jak dorosły) może wyruszyć na odkrywanie szerokiego świata bądź na spotkanie nowego jedynie wtedy, kiedy ma bezpieczny port macierzysty.
Ten moduł daje rodzicom poczucie spokoju i pewności. Jeśli bowiem rytmy i rytuały dzieci wyrażają ich cele i dążenia, to jednocześnie stanowią port macierzysty, z którego dzieci (oraz dorośli) mogą odważnie wyruszyć na podbój świata, ku nowym horyzontom.
Moduł 4: Kobiecość, męskość i tendencyjne wzorce
„Wiriarchat”, czyli sytuacja ogólnej dominacji mężczyzn – nie tylko ojców – nad kobietami, leży cały czasu u podstaw naszego porządku świata, który, podzieliwszy istoty żywe na kategorie, dał tym samym początek koncepcji dominacji jednych kategorii nad innymi.
Stereotypy narosłe wokół kobiecości i męskości wprowadzają ostry podział w samym sercu naszego społeczeństwa – i wszyscy cierpią z tego powodu. Najwyższy czas zainspirować się naszymi dziećmi.
Dzieci bowiem, zwłaszcza gdy są jeszcze małe, nie przykładają żadnej wagi do rozróżnienia między tym co żeńskie, a tym co męskie; nawet nie dostrzegają tej różnicy. Pozostają po prostu wierne naszej naturze: widzą jedynie pasjonującą różnorodność otaczających je istot ludzkich; nie porządkują jej ani nie oceniają. Podchodzą do kwestii płci z przekonaniem, że istnieje tyle jej rodzajów, ilu jest ludzi.
Ten moduł zachęca nas, byśmy spróbowali spojrzeć na te kwestie z perspektywy dziecka i potraktować z pełną powagą tego sposobu patrzenia na świat. Czy to nie wspaniała okazja, by spróbować?
Moduł 5: „Dziecko może to, co chce, a chce tylko to, co może” – Arno Stern i Malort
Ludzkość zawsze używała znaków do komunikacji. A ponieważ komunikacyjna rola śladu stała się dominująca, inna jego funkcja pozostała nieznana aż do odkrycia, jakiego dokonał Arno Stern.
Tak jak Newton wynalazł narzędzie i odkrył nowe dziedziny nauki, tak mój ojciec jest zarówno odkrywcą nowej dziedziny nauki, jak i wynalazcą narzędzia, dzięki któremu można zaobserwować nieznane wcześniej zjawiska. I tak jak odkrycie praw grawitacji wraz z wynalezieniem teleskopu zwierciadlanego dogłębnie zmieniło nasz sposób rozumienia wszechświata, tak wynalezienie Malortu i odkrycie formulacji całkowicie zmieniło sposób, w jaki rozumiemy edukację, dzieciństwo i – szerzej – naszą ludzką kondycję. – André Stern, Sorbona, 9 września 2019 r.
W tym module zobaczymy, że praca, życie i świadectwo Arno Sterna, obejmujące prawie stulecie (w tym trudne czasy ucieczki podczas II wojny światowej), jasno dowodzą, że szczęśliwe dzieciństwo i satysfakcjonujące życie zależą nie od okoliczności, w jakich dziecko dorasta, ale od więzi, jaką mu się oferuje.
Moduł 6: Muzyka i kreatywność
Dlaczego matematyka i parę innych przedmiotów uważane są za ważniejsze od innych? Dlaczego oczekuje się od człowieka opanowania umiejętności czytania, pisania i liczenia – ale nie umiejętności tańczenia, śpiewania i gotowania? Czyżby muzyka, sztuka i twórczość mniej się liczyły w naszym społeczeństwie? Jakie jest miejsce sztuki w edukacji?
W ramach tego modułu przekonamy się, że kreatywność jest naturalnym stanem dziecka. André Stern zaprasza nas także do spotkania z naszą własną kreatywnością, naszą własną muzykalnością – a zwłaszcza z muzykalnością naszych dzieci – w zupełnie nowy sposób, otwierając tym samym nowe perspektywy edukacji muzycznej i artystycznej.
Moduł 7: Nowa postawa względem człowieka
Strach czy miłość?
Wszystkie metody pedagogiczne opierają się na koncepcjach wypracowanych przez dorosłych, na ich ideologiach, teoriach, hipotezach czy doświadczeniach – bardzo często złych. Ale dopiero przyjęcie nowej postawy pozwoli dać dziecku (i każdemu dorosłemu) możliwość rozwinięcia w pełni swojego nieskończonego potencjału.
Chodzi o postawę opartą na szacunku i zaufaniu w niewiarygodne spontaniczne zdolności właściwe każdemu dziecku, każdemu człowiekowi, przez całe jego życie.
Nie wychodźmy od dorosłego, wyjdźmy od dziecka. Ta postawa jest tak nowa, że nawet krytyka „starej” staje się nieaktualna. Postawa – to wybór możliwy w każdej chwili, niezależny od uwarunkowań i okoliczności zewnętrznych czy osobistych.
Wszyscy szukamy siebie samych. Każdy i każda z nas nosi w sobie nieskończony potencjał i ogromną tęsknotę za zaufaniem. Bo tylko zaufanie jest bezwarunkowym wyznaniem miłości. Wyobraźmy sobie świat, w którym zaufanie nie jest już obcym, nieznanym lądem.
O André Sternie
André Stern (ur. w. 1971 r. w Paryżu) jest muzykiem, lutnikiem, autorem książek oraz mówcą. Jest synem Arno Sterna, założyciela Malortu, oraz Michèle Stern. Jego rodzice, ufając właściwej każdemu dziecku skłonności do zabawy, jego wrodzonej ciekawości i entuzjazmowi oraz naturalnym rytmom i rytuałom, postanowili nie posyłać swoich dzieci do szkoły.
Pomimo braku formalnego wykształcenia André Stern wyrósł na człowieka oczytanego, biegle znającego pięć języków, posiadającego rozległą wiedzę w dziedzinach informatyki, astronomii czy fotografii. Był zawodowym gitarzystą i lutnikiem zanim poświęcił się pisaniu książek i wykładom.
Stern był jednym z bohaterów filmu dokumentalnego Alfabet (2013 r.) w reżyserii Erwina Wagenhofera, co przyczyniło się do jego międzynarodowej popularności. Jest autorem książek …i nigdy nie chodziłem do szkoły (wyd. pol. Element 2016), Zabawa (wyd. pol. Element 2017), Entuzjaści (wyd. pol. Element 2018) oraz Rytmy i rytuały dzieci (wyd. pol. Element 2021), a także napisanej wspólnie z ojcem Mój ojciec, mój przyjaciel (wyd. pol. Element 2016). Jego książki zostały przetłumaczone na siedem języków.
André Stern jest prezesem Instytutu Arno Sterna, który zajmuje się propagowaniem i rozwijaniem pracowni malarskich Malort.
Mieszka we Francji z żoną i dwoma synami, którzy także nie chodzą do szkoły.